28. 8. 2024 PRAHA
Rozvíjej se poupátko
Koučování je pro mě jako zahradník, který se stará o květinu. Přeje si aby vykvetla a byla krásná. S láskou jí dává pozornost, vodu, zeminu, dává jí na slunce. Všechno ostatní už dělá květina, vyroste, otočí se ke slunci, rozkvete a voní. Všichni se rádi podívají na rozkvetlou květinu, je to radost! Už moudrý král Miroslav v Pyšné princezně to věděl.
Nejzásadnější pro mne bylo postupné pochopení vnitřní hry v nás, jak tento přirozený vnitřní proces geniálně pochopil a popsal W. Timothy Gallway. Je to v podstatě tak jednoduché, a přitom většina z nás, včetně mě, to celoživotně děláme úplně naopak. Jsme vychováni k hodnocení a hledání chyb. Je to jasný obraný mechanismus určený k přežití. Snažíme se vyhnout problémům a selhání, a tím, že vidíme chyby ostatních se učíme jim předejít. Jsme od malička vystaveni kritice a hodnocení, až se naučíme kritizovat hlavně sami sebe a všechny kolem nás. Kritika a strach ze selhání a s tím spojené nepřijetí, v nás vyvolává takový stres, že najednou nám nejdou tak jednoduché věci jako je mluvit, tančit nebo zpívat, natož zvládat složitější momenty svého života a komplikovanou přirozenost lidských vztahů. A to nám ještě nebrání, aby jsem viděli na ostatních, co dělají špatně a radili jim jak to dělat lépe.
Co si člověk sám nevybere, tomu není otevřen, tečka. Když je vystaven něčemu, co si sám nezvolí, může se v něm vytvořit odpor. V práci s lidmi to může způsobit, že klient raději od daného tématu odejde, nebo se mu dokonce na nějakou dobu uzavře. Jak málo stačí nám citlivým bytostem k vytvoření odporu a uzavření srdce. Když jsme dlouhodobě vystaveni něčemu, co jsme si sami nevybrali, odpor a frustrace je pochopitelně na místě. Jak radostně vypadá malé batole na pískovišti když ožužlává každý kámen, svoje boty nebo se vydá bez dozoru na dobrodružnou cestu za kočárek vedle. A jak se vzteká, když ho maminka zvedne a vrátí ho na jí určené bezpečné místo a špinavý kámen mu vezme. Kdo jsem já abych věděla co druhý člověk prožívá a právě teď potřebuje? Co je jednoduššího, než se ho zeptat, když už umí mluvit?
Další velkou částí mého nadšeného poznání v koučování je schopnost člověka vykvést v životadárném prostředí. Schopnost člověka otevřít se v nehodnotící upřímné pozornosti druhého člověka a nalézt tak v moudrosti své existence, dost pravděpodobně přesahující jeho tělo, to co potřebuje, po čem touží, uvolnit v sobě spící emoce a odhalit automatické mechanismy máchající s ním občas jak s hadrem na holi. Je až překvapivé, jak dalece nás každého ovlivní ocenění naší snahy nebo kvality ostatními. Jak hluboce nás ovlivňuje pocit, že v nás někdo věří a podporuje nás v naší cestě. Jsme rozhodně bytosti předurčené k propojování, protože pouze skrz přítomnost druhého člověka se v nás otvírají skryté části, ke kterým sami nemáme přístup.
Jako kouč mám příležitost sledovat ten zázrak rozkvětu tím, že vytvořím prostředí, které to umožní. Ve stejnou chvíli se učím a otvírám já, prožívám sama sebe a svoje emoce, protože jsem v přítomnosti druhého člověka, který se otvírá.